Thursday, May 6, 2010

Pusara Di Lebuh Raya


Highway Mekah-Madinah



Tetiba teringat lagu Pusara Di Lebuh Raya nyanyian kumpulan Ekamatra. Saya suka lagu tersebut dan mengingatkan saya zaman di hujung persekolahan dan awal keremajaan saya.
Lagu itulah juga yang kawan saya Oshin (nama timangan) pernah nyanyi semasa kena ragging dengan abang-abang senior..kelakar dan rindu pun ada zaman itu.
Entah mengapa tetiba sentimental lak.hehe..

Dan bila teringat zaman kolej itulah , teringat pula seorang makcik yang saya temui pada awal tahun 1995. Ketika itu saya dalam Semester 3 . Biasalah hujung minggu pergi pekan. Dapat keluar dari asrama merdeka rasa di dada..

Ketika dalam bas untuk pulang ke asrama itulah saya berkenalan dengan seorang makcik. Umur makcik tu dalam awal 50an gitu. Dengan raut wajah yang begitu tenang dan bersifat keibuan. Lalu saya yang ketika itu memang keseorangan dan terasa bosan cuba menegur makcik tu dengan lembut.
"Apa khabar makcik, nak balik ke Bukit Katil ker" sapa saya dengan ramahnya.
"Khabar baik nak" balas Makcik dibalas dengan sneyuman..

Mulalah kami rancak bersembang gebang..Dari bab ke satu bab.. hingga le ke perihal tentang pengorbanan. Makcik ni cerita bagaimana selama ni pengorbanan nya tidak dihargai oleh suami tersayang. Saya tidak pula bersoal kenapa, dikhuatiri busy body. Biar saja makcik ni meluahkan rasa..mungkin boleh melegakan sebak di dada.

Sedang makcik itu berbicara, saya berdoa semoga bila saya kahwin dan mempunyai suami kelak, tidak mengalami nasib yang makcik itu tanggung. Rupanya dengan raut wajah yang tenang itu tersembunyi satu beban dan penderitaan. Betul ke kata orang " kasih sayang perlukan pengorbanan". Tapi jika hanya kita saja yang berkorban apa hal pulakkan. Diri sendiri jugak yang susah. Korban, korban jugak..tapi jangan hingga memakan diri.

Tapi itu lah kan..jika kita berkorban demi manusia, jika dibalas baik kira Syukur Alhamdulillah. tapi jika ibarat " manis di beri, tuba yang dapat" aduh!! malang sungguh nasib. Tapi itulah sakit yang akan ditanggung. Cuba jika kita berkorban kerana Allah.. pasti kita tidak akan sakit. Malah mendapat ganjaran yang lagi besar dari pengorbanan yang kita buat dan hasilnya sungguh manis!!

Berbalik kepada makcik tu, apa khabar le sekarang yea ?. Saya doakan semoga suami makcik itu sudah insaf dan menghargai isterinya yang selama ini berkorban apa saja untuk suaminya..
Amin!!! :)

No comments: